Die viel even zwaar op het dak van adverteerders… de nieuwe Apple IOS 14 update! De impact is aanzienlijk, want het betekent dat het nauwkeuring bereiken van jouw doelgroep een stuk moeilijker wordt. Maar hoe kan dit en wat kan ik ertegen doen?
De nieuwe update houdt in dat Apple aan gebruikers om toestemming gaat vragen voor het opslaan van data door apps die door de Apple Store worden aangeboden. Ze doen dit om de privacy van de gebruikers te garanderen. Wanneer deze geen toestemming geeft, kunnen bepaalde gebruikersgegevens niet door het bedrijf worden verzamend of gedeeld. Helaas voor onze advertenties, zijn dit natuurlijk net de gegevens die zo belangrijk zijn bij de retargeting via de Facebook Pixel.
Maar Facebook heeft ook snel gehandeld en is met een nieuwe oplossing gekomen, namelijk de Conversions API. Deze werkt vanuit je eigen server in plaats van een browser en genereerd dus ‘first-party’ data in plaats van ‘third-party’ data. Zo omzeil je de cookies van Apple en kun je conversie-events versturen naar Facebook waar de IOS-update geen invloed op heeft.
Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je beschikt over een Facebook Business Manager en jij je domein door Facebook laat verifiëren. Dit laatste kun je op drie manieren doen: HTML-upload, Met-tag verificatie of DNS-verificatie. Hiermee laat je in feite aan Facebook zien dat jij een bestaand bedrijf bent en voorkom je toekomstige onderbrekingen van websitecampagnes.
De IOS-update zorgt er dus voor dat het voor Facebook adverteerders een stuk lastiger wordt om de doelgroep te targeten en zo effectief mogelijk te adverteren. Maar het is niet onmogelijk en het heeft nog altijd vele voordelen ten opzichte van andere promotiemiddelen. Schrijf het dus zeker niet af en ga met behulp van de bovenstaande tips verder met jouw campagnes!